![]() |
Polygons in Archaeology Evžen Neustupný (Památky archeologické LXXXVII, 112-136). |
Obsah:
A.
PROSTOR V ARCHEOLOGII
Formální prostor
Trojí pojetí geografického prostoru
Obecný geografický prostor
Vektorový geografický prostor
B.
POLYGONY
Třídy archeologických polygonů
Polygonové proměnné v archeologii
C.
STRUKTURY
V KOMBINOVANÉM FORMÁLNÍM A GEOGRAFICKÉM PROSTORU
Polygony jako objekty GIS
Multivariatní metody a GIS
Řešení založené na vážených
vzdálenostech mezi polygony
Přímé řešení
Problém transformací
D.
PŘÍ
KLADY
Problém, o němž pojednává tento článek, je především
metodologický. Tématem je současné použití dvou nejproduktivnějších
metod, které byly do archeologie zavedeny v posledních třiceti létech:
multivariatní analýzy a geografických informačních systémů (GIS). Tyto dvě
metody byly doposud užívány odděleně a většinou aplikovány různými
specialisty. Předběžně jsem diskutoval jejich integraci (Neustupný
1995);
řešení, předkládané v tomto článku je koncipováno v dostatečně
obecných termínech a mělo by proto být aplikovatelné na mnoho případů.
Když uvažujeme o tématu vymezeném v předchozím odstavci, musíme
hned na počátku zdůraznit, že o něm nelze pojednávat jinak než v rámci
naší dnešní teoretické a metodologické diskuse. Nemůžeme překročit
omezení, které před dnešní generaci archeologů staví současná
matematika, počítačový hardware a software a, samozřejmě, současné
archeologické paradigma.
To je důvod, proč používám zvláštní případ multivariatní analýzy
(analýzu hlavních komponent z rodiny faktorové analýzy) a zvláštní případ
softwaru GIS (IDRISI). Navrhovaná metoda může být ovšem generalizována
tak, že zahrne jakýkoliv známý počítačový nástroj. Kromě toho lze ukázat,
že analýza hlavních komponent, jakožto forma toho, co jsem popsal jako
vektorovou syntézu, je izomorfní s nejlepším způsobem archeologického
myšlení (Neustupný 1993, 129).
Prostor, jakožto množina objektů splňujících určitý
soubor podmínek, je jedním z nejobecnějších pojmů moderní vědy. Je
dobře znám z matematiky, kde odráží nejobecnější pojem založený
na trojrozměrném reálném prostoru,
v němž žijí lidé a jiné bytosti a pohybují se fyzikální tělesa.
Je k dispozici mnoho metod k tomu, jak se myšlenkově zmocnit reálného
prostoru, a to vede k několika vzájemně propojeným pojmům prostoru;
eukleidovský prostor známý ze školy je jen jednou z možností.
Přísně vzato "matematický
prostor" byl definován tak, aby obsáhl geografický prostor, důležitou
součást reálného světa, jako svůj zvláštní podprostor. Velmi abstraktně
lze geografický prostor chápat jako ty části Země, kterých mohou
lidé dosáhnout v průběhu svého kulturního chování. Proto nemá
geografický prostor žádný smysl mimo lidský svět. Při této příležitosti
také zavedu pojem (sociálního) formálního
prostoru, abych vytvořil protiváhu ke geografickému prostoru. Velmi široce
vzato formální prostor je ta část našeho světa, která specifikuje
vlastnosti jednotlivých objektů sociálního světa, tj. entit a kvalit vytvořených
a/nebo podmíněných lidskými
bytostmi. Tento článek, když pojednává o vztahu vektorové syntézy a GIS v archeologii,
je tudíž současně o vztahu formálního a geografického prostoru.
Před nějakou dobou jsem se pokusil ukázat, že pojem
matematického prostoru je možno úspěšně aplikovat v archeologii (Neustupný
1973). Archeologické entity a kvality lze chápat jako objekty zobrazené do n-tic
generalizovaných hodnot, z nichž každá odráží nějakou vlastnost
objektu. V důsledku toho máme množinu objektů,
množinu vlastností objektů a množinu
hodnot, kterých tyto vlastnosti mohou
nabývat. V terminologii eukleidovského prostoru (což je zvláštní případ
matematického prostoru popisovaného klasickou geometrií), jsou objekty body,
vlastnosti odpovídají jednotlivým dimenzím
(x, y a z), a hodnoty souřadnicím v těchto
dimenzích (reálná čísla).
Jestliže objekty jsou například pravěké chaty, pak jejich
archeologický obsah (například druhy keramiky) lze chápat jako formální
dimenze těchto chat a počet střepů patřících jednotlivým druhům
keramiky může být interpretován jako hodnoty souřadnic. Poloha
"bodu" nazývaného chata 1 ve formálním archeologickém prostoru pak může být například
určena trojicí (15, 2, 6), v níž
čísla 15, 2 a 6 mohou být interpretována jako počty střepů zásobnic, mis
a koflíků. Uvedenou trojici lze ovšem také interpretovat jako (okrová, hnědá,
šedá), jestliže hodnoty jednotlivých dimenzí (druhů keramiky) vyjadřují
převažující barvu keramiky. Ještě v jiném případě lze sekeromlaty
jako objekty studovat pomocí jejich fyzických rozměrů (vlastností), a reálná
čísla vyjadřující délku jsou příkladem patřičných hodnot. To lze vyjádřit
Tabulkou 1.
Trojí pojetí geografického
prostoru
Geografický prostor je reálný prostor, v němž
se pohybujeme. Je to dosti abstraktní pojem s malým počtem definujících
vlastností. Vektorizovaný geografický prostor, popisovaný pomocí
eukleidovské matematiky, tak jak je pojímán moderní geografií, je zvláštním,
ještě úžeji definovaným případem geografického prostoru. Ačkoliv mnoho
lidí tyto dva pojmy identifikuje, geografický prostor není obecně identický
s vektorizovaným prostorem, který předpokládá určitou míru vzdálenosti
a určitý systém souřadnic. Chtěl bych zdůraznit, že pojem
geografického prostoru se může obejít s mnohem jednoduššími předpoklady.
To evidentně také platí v případě prostorů archeologických entit,
jejichž umístění v terénu se dá pojmout zcela nezávisle na jakýchkoliv
souřadnicích vyjádřených reálnými čísly. Pojmy prostoru, o nichž se
nyní zmíním, se vzájemně liší komplexností vztahů mezi prvky prostoru.
Ačkoliv moderní archeologové často určují polohu svých
nalezišť a objektů pomocí nějakých souřadnic, bylo ještě v první
polovině 20. století běžné docílit stejného účinku určením vztahu k nějakým
moderním objektům nebo k jiným archeologickým památkám. Příkladem
takového přístupu je lokace oblastí archeologického zájmu jako "Naleziště 28 mezi kostelem a nádražím obce X, hrob č. 39B".
Při tomto způsobu lokalizace naleziště a/nebo určitého hrobu nejsou žádné
souřadnice, žádný směr a žádná vzdálenost. Tento druh odkazování na
polohu nedovoloval snadné řešení určitých problémů, ale stal se základem
pro uspokojivé řešení mnoha archeologických problémů. Tzv. typologické
paradigma v archeologii do velké míry vyrostlo z tohoto pojetí
prostoru, neboť směr se bral v úvahu pouze v případě předpokladu
difuze nebo migrace a vzdálenost se obvykle nepovažovala za důležitou.
Typ odkazování na prostor zmíněný v předchozím odstavci lze
označit jako relační přístup k prostoru, neboť určuje polohu
jednotlivých archeologických entit v relaci k moderním entitám
nebo ve vztahu k jiným archeologickým entitám. Popsal jsem třídy relací,
s jejichž pomocí toho lze dosáhnout (Neustupný 1993, 90). Síla relačního
pojetí geografického prostoru je v jeho jednoduchosti, zatímco jeho nevýhodou
je, že nedovoluje určit vzdálenost mezi entitami a směr od jedné entity k druhé.
Takové poznatky se ovšem v tradiční archeologii často považovaly za
zbytečné.
Existuje jedno další pojetí geografického prostoru,
které moderní lidé užívají v každodenním životě, a které se
nepochybně užívalo i v pravěku. Toto pojetí, které dokáže řešit
hlavní problémy relačního pojetí prostoru, předpokládá, že "vzdálenost"
je vzdáleností mezi dvěma body měřená
přímo (neexistuje vzorec pro výpočet vzdálenosti). Pojem směru z jednoho
bodu (jednoho prvku prostoru) k jinému se nahrazuje pojmem cesty
(nebo itineráře), která vede od jednoho bodu k druhému s tím, že
může procházet několika jinými body; vzdálenost je délka této cesty. V souvislosti
s tím tento přístup nepoužívá
žádný systém souřadnic. Jednotlivec (který je současně také
pozorovatelem) rozhoduje, které páry bodů budou spojeny cestou a jejich vzdálenost
změřena.
Příkladem tohoto pojímání prostoru jsou středověké itineráře.
Tyto postupy ovšem také běžně užívají moderní lidé, například když
jedou autem z jednoho místa do druhého a všímají si jen čísel
silnic, nebo když jdou městem (to vede k pojmu metriky městských bloků,
která je charakteristická pro tento druh prostoru). Je nepochybné, že toto
bylo i obecné pojetí prostoru v mladších obdobích pravěku. Používám
v tomto případě termín obecný přístup (a obecný prostor).
Plné popsání prostoru lze ovšem docílit jen tehdy,
když poloha nějaké entity se určí pomocí souřadnic. V tomto případě
je jeden bod vybrán jako počátek souřadnic (nulový bod) a jeden směr je
zvolen jako vybraný směr; poloha každého bodu v entitě je pak určena
změřením vzdálenosti od počátku a úhlem mezi vybraným směrem a směrem
linie, která prochází počátkem a určitým bodem polygonu. Ekvivalentní je
způsob, při němž se zvolí počátek a osy (obvykle svírající navzájem
pravý úhel) a poloha každého bodu se pak určí změřením vzdáleností od
těchto os.
Protože dvojice reálných čísel takových jako [vzdálenost od počátku,
úhel] nebo [vzdálenost od osy x, vzdálenost od osy y] se nazývají vektory
(v tomto případě v rovině), popsaný způsob vyjadřování polohy
entit se nazývá vektorizace. Před nástupem GIS se problém vektorizace
archeologických entit prakticky vždy řešil graficky, tj. zakreslováním do
map různých měřítek. Toto pojetí geografického prostoru lze popsat jako
vektorový (geografický) přístup.
Zdá se, že pojem polygonu pronikl do archeologie prostřednictvím
geografických informačních systémů (GIS) a to zcela nedávno. V tomto
článku chci ukázat, že je to pojem, který při vhodné generalizaci může
usnadnit vyjadřování prostorových vztahů mezi archeologickými entitami,
jejich analyzování, a syntetizování smysluplných archeologických struktur,
které jsou pak interpretovány v termínech archeologické teorie. Rovněž
usnadňuje pochopení vztahů mezi multivariatní analýzou a geografickými
informačními systémy, dvěma základními nástroji pro zpracování
archeologických dat.
Jak jsem vyložil jinde (Neustupný 1993,
77),
archeologie užívá několika úrovní analytických jednotek, které závisí
na jejich "interpretačním" obsahu. Domnívám se, že archeologové
nutně začínají s analytickými pojmy, které obsahují interpretaci,
ale odtud postupují k pojmům, které od interpretace abstrahují pokud možno
nejvíce. To se děje z důvodu, aby interpretace jiné
než výchozí (předběžná) měly šanci přispět k našemu poznání
prostřednictvím iterativního opakování archeologické metody.
Pro analytickou entitu, která ještě obsahuje předběžnou
interpretaci, jsem použil termínu bod, a kolem něj jsem rozvinul některé
teoretické úvahy (Neustupný 1993, 80). Takové body jsou ovšem pojmově odlišné
od bodů geografického prostoru. Současně jsem použil termín "případ,
položka" (item) pro analytické entity na úrovni archeologických dat,
tj. na úrovni analýzy, která abstrahuje od funkce, významu a smyslu pramenů.
Polygony, jak jsou charakterizovány v tomto článku, zjevně reprezentují
zvláštní druh "případů, položek". Jinak řečeno, musí být
považovány za prvky dat zbavených jakékoliv interpretace. Polygon je souvislá plocha v geografickém prostoru, která může
být určena konečným počtem bodů
spojených liniemi. Z této definice vyplývá, že
(1)
trojrozměrné reálné objekty se stávají dvojrozměrnými
objekty, jestliže jsou representovány polygony
(2)
souvislé linie vymezující reálné objekty jsou
aproximovány nespojitými body, které
definují polygony,
(3)
samotná plocha polygonu je souvislá, tj. je vždy možné spojit kterékoliv dva body polygonu
cestou (nikoliv nutně přímou)
takovou, že všechny body cesty patří polygonu. Není důležité, zda plocha
polygonu je rovná, skloněná, nepravidelná atd.
Archeologické polygony jsou dvojdimenzionální representace faktů archeologické
relevance (artefaktů a ekofaktů) prostřednictvím polygonů ve smyslu
definovaném v předchozím odstavci. Typickým příkladem archeologického
polygonu je plocha, kterou zaujímá jedna nádoba nebo zvířecí kost odhozená
pravěkým člověkem, plocha zaujímaná hrobem, osadou apod.
Reálný svět, jak jej studuje geometrie, včetně archeologických
entit, je trojdimenzionální a sestává z entit, které jsou vymezeny zakřivenými
povrchy. Polygony zavedené v tomto článku představují zřejmou
abstrakci. Nejenom že redukují trojdimenzionální tělesa na dvojdimenzionální
plochy, ale souvislé linie, které vznikají průmětem, přeměňují na
diskontinuální body definující polygony. Zdá se být předčasné
diskutovat otázku, zda redukce těles do dvou rozměrů je nutná. Na
konferenci CAA v Leidenu v dubnu 1995 odeznělo několik přednášek
o problému vícedimenzionálních GIS. Až se vícedimenzionální GIS stanou
skutečností, definice polygonů může být rozšířena tak, aby pojala
"polygony" s potřebným počtem dimenzí.
Definice zakřivených spojitých povrchů a linií prostřednictvím
nespojitých bodů se však zdá být užitečnou abstrakcí pokud máme na
mysli současnou digitální technologii počítačů. Prostor mezi párem bodů,
které vymezují polygon, může být pokryt interpolací pomocí matematické
funkce, tj. spojitě, to ale neostraňuje nutnost použití v podstatě
nespojité množiny bodů, které definičně vymezují polygony.
Vektorizované polygony představují pojem, který je širší než kterákoliv
varianta softwaru pro GIS a je na ní nezávislá. To lze také demonstrovat
odkazem na polygony na archeologických mapách, které byly nakresleny dávno před
zavedením počítačů a softwaru pro GIS. Pojem polygonu, nastíněný výše,
lze snadno generalizovat tak aby obsáhl i "jednoduché" body a linie.
Bod je možno definovat jako polygon s nekonečně malou
plochou a obvodem a linii jako polygon s nekonečně malou plochou. Mnoho
systémů GIS vede ostrý rozdíl mezi polygony na straně jedné a body plus
liniemi na straně druhé; tento rozdíl není ovšem principiální. Protože
archeologické entity nejsou nikdy body nebo liniemi ve smyslu geometrie, mohou
být snadno a smysluplně reprezentovány polygony. V důsledku toho budu o
všech třech zmíněných geometrických pojmech, tj. bodech, liniích a vlastních
polygonech mluvit jako o generalizovaných
polygonech.
Třídy archeologických polygonů
Existují dva základní typy archeologických polygonů:
jedny mohou být definovány přímo
odkazem na nějakou archeologickou entitu (archeologický fakt), druhé jsou
definovány výlučně svým vztahem k archeologickým
entitám. Příklady prvního druhu polygonů (vymezující
polygony) jsou dobře vymezené podpovrchové objekty nebo všeobecně jakékoliv
artefakty, příklady druhého typu (uzavírající
polygony) jsou například arbitrárně zvolené čtverce nebo rastr, který
je položen na kulturní vrstvu osady; předpokládá se, že čtverce mají
archeologickou relevanci vzhledem k jejich diferencím v obsahu
artefaktů a ekofaktů.
Jak vymezující tak i zahrnující polygony jsou operační jednotky,
které umožňují studium prostorové organizace archeologických pramenů,
nejsou samy o sobě jednotkami pramenů v tom smyslu jako třeba komplexy
nebo komponenty (srov. Neustupný 1993, 26-28). To je zřejmé v případě
různých rastrů, které zcela jasně nepředstavují žádný druh komplexů.
V důsledku toho polygony primárně neobsahují žádnou informaci jinou
než informaci o prostorovém rozložení archeologických faktů. Když
dostaneme nenáhodné rozložení faktů v geografickém prostoru, je záležitostí
interpretace ukázat, že tomuto rozložení odpovídá nějaký účel.
Problém uzavírajících polygonů vyžaduje dodatečný komentář,
neboť takové polygony implikují, že například hrob kultury se šňůrovou
keramikou a zásobní jámy mladší doby bronzové lze smysluplně spojit,
pokud byly nalezeny v tomtéž uzavírajícím polygonu. Tradiční
archeologie nepřipouštěla takové zdánlivě nesmyslné souvislosti. Přesto
se domnívám, že prostorové vazby tohoto druhu obsahují důležitou
informaci:
·
lidé kultury se šňůrovou kermikou používali přesně
tentýž prostor pro svoje hroby jako lidé mladší doby bronzové pro svoje
vesnice (to, jestliže se opakuje, svědčí o různém způsobu strukturování
komunitních areálů v těchto dvou obdobích),
·
mohyla kultury se šňůrovou keramikou nezabránila
lidem z mladší doby bronzové, aby se usídlili na jejím místě: buď
nevěděli o posvátnosti tohoto místa a jeho možné nebezpečnosti
(nerozpoznali mohylu jako hrob), nebo to věděli, ale bylo jim to lhostejné
(mnohem starší hrob nebyl pro ně překážkou);
·
třetí možnost vysvětlení je, že mohyla už nebyla
po 15 staletích od svého navršení rozpoznatelná.
Totéž ovšem někdy platí o vymezujících polygonech
takových jako jsou například zemnice z doby železné. Pokud jsou brány
jako komplexy doby železné (tj. jako formální jednotky pramenů), nemá téměř
smyslu zmiňovat příměs starších střepů
z jejich výplně (neolitických, eneolitických a z doby bronzové).
Tyto střepy se ovšem stávají významnou informací, pokud objekty z doby
železné bereme jako polygony a užíváme je hlavně pro studium prostoru.
Polygonové proměnné v archeologii
Entitu nebo kvalitu, která může sloužit jako
archeologický deskriptor (srov. Neustupný 1993, 105), označíme v kontextu
tohoto článku jako archeologickou proměnnou.
Protože archeologické polygony jsou prostorové reprezentace archeologických
entit, jejich proměnné nabývají archeologicky relevantních hodnot. Každý
polygon může být zobrazen nejen do archeologického faktu, který ho definuje
nebo vymezuje prostorově (například do hrobu), ale také do celé řady jiných
deskriptorů, které hrob charakterizují v různých formálních dimenzích
(například do druhů nádob nalezených v hrobě). Toto je způsob, jak
se kombinuje geografický prostor s formálním archeologickým prostorem.
V důsledku toho máme množinu polygonů, například pravěkých
hrobů, a množinu archeologických proměnných pro tyto polygony, například
seznam keramických druhů. Každému hrobu můžeme přiřadit jeden
nebo více keramických druhů podle toho, které keramické druhy hrob opravdu
obsahoval. Hrobu 37 modelové lokality můžeme například přiřadit následující
proměnné: pohár, amforu a mísu, hrobu 38 proměnné pohár a amforu, zatímco
hrob 48 obsahoval amforu, mísu a hrnec. To vytváří deskriptivní systém,
který můžeme vyjádřit následující tabulkou (maticí - srov. Tabulku
2).
Tabulka 2 ukazuje množinu polygonů zobrazených do množiny polygonových
proměnných. Viděno z jiného zorného úhlu, jednotlivé hroby je možno
považovat za objekty deskriptivního systému, zatímco druhy nádob (pohár,
amfora apod.) mohou být interpretovány jako deskriptory (srov. Neustupný
1973, 1993 atd.). Zatímco první interpretace Tabulky 2 (v termínech polygonů
a polygonových proměnných) vede k pochopení, jak lze problém přeložit
do geografických informačních systémů, druhá interpretace (v termínech
objektů a deskriptorů) vede k multivariatní
analýze. V následujících odstavcích popíšu, jak lze tyto dvě
stránky problému integrovat.
C.
STRUKTURY V KOMBINOVANÉM FORMÁLNÍM A GEOGRAFICKÉM
PROSTORU
Polygony jako objekty multivariatní
analýzy
Když na problém pohlížíme ze strany multivariatní analýzy, Tabulku 2 můžeme interpretovat
jako formální archeologický prostor, jako matici, pro niž lze vypočítat třebas
korelace mezi jednotlivými páry deskriptorů a následně vyhledat skryté
struktury matice vektorovou syntézou (srov. Neustupný 1993). Jednotlivé
polygony v tomto případě nemusí vytvářet vektorizovaný geografický
prostor, relační nebo obecný prostor je postačující; požadovanou informací
je korelace mezi všemi možnými páry formálních deskriptorů, zatímco
prostorové určení polygonů je irelevantní.
Vektorová syntéza založená na takovém archeologickém formálním
prostoru (v obecném slova smyslu - srov. Neustupný 1973) vede k množině
faktorů a množině faktorových skóre, kde skóre jsou získána jako duální
řešení prostřednictvím regrese. Takové řešení je identické s případem,
kde objekty deskriptivního systému jsou obecně archeologické entity, tj. kde
objekty nejsou vůbec prostorově určeny.
Jestliže použijeme terminologii GIS, lze vzít právě
jeden druh keramiky z Tabulky 2 (například poháry) a přiřadit hodnoty
těm polygonům, které representují jednotlivé prostorově určené případy
zvoleného keramického druhu (v tomto zvláštním případě hodnota bude 1
nebo 0 podle toho, zda daný keramický druh je přítomen nebo zda chybí). To
vytvoří vrstvu (layer, coverage nebo image podle
typu softwaru), která bude obsahovat polygony na příslušných místech (určených
jejich souřadnicemi) popsané hodnotami zvoleného druhu keramiky. Takto lze
Tabulku 2 vyjádřit pomocí čtyř elementárních vrstev GIS. V tradiční
terminologii tak vytvoříme čtyři mapy: jednu zobrazující prostorové rozložení
hrobů s amforami, druhou prostorové rozložení hrobů s misami atd.
Abychom toho dosáhli, musíme ovšem učinit předpoklad, že polygonový
prostor je vektorizovaný, nikoliv relační nebo obecný, neboť bez souřadnicového
systému by bylo nemožné vytvořit jak vrstvu GIS tak i tradiční mapu.
Tento pohled na druhy keramiky je opět abstraktním zjednodušením
archeologické reality, neboť nebere ohled na nic jiného, než jsou velmi
jednoduché formální vlastnosti objektů. Řešení v GIS založené na
takových mapách pouze zaznamenává polohu jednotlivých nádob.
Elementární vrstvy, jejichž
příklady jsem uvedl v předchozích paragrafech (srov. Tabulku
2), sestávají
z polygonů, které přestavují jedinou polygonovou proměnnou, která
specifikuje vrstvu. Kromě polygonů, které representují specifikující proměnnou
(specifikující polygony), většina
elementárních vrstev bude také obsahovat polygon
pozadí (nebo několik takových polygonů), kterému nepřísluší žádná
proměnná. V případě vrstvy, která representuje pravěké pohřebiště,
specifikující polygony budou sestávat z jednotlivých hrobů a polygon pozadí
budou tvořit plochy, kde žádné hroby nejsou.
Polygony pozadí vedou v dnešních systémech GIS k určitým
problémům, neboť když specifikující polygony nabývají hodnot reálných
čísel, polygony pozadí rovněž nutně nabývají reálných hodnot (například
0) a nelze je proto odlišit od specifikujících polygonů se stejnou hodnotou
(například 0). To je problém podobný problému falešných
nul v multivariatní analýze (Neustupný 1973), ale tentokrát se
objevují rovněž ve spojení s kardinálními proměnnými. Možným řešením
tohoto problému by bylo vyloučení pozadí z vrstev tak, že vrstva by
sestávala výlučně ze specifikujících polygonů. To by ovšem způsobilo
další potíže při operacích s vrstvami.
Neelementární vrstvy vznikají
množinovými a jinými operacemi na elementárních vrstvách. Neelementární
vrstvy nemusí obsahovat tytéž polygony jako vrstvy, na jejichž základě
vznikly.
Dvojitá interpretace dat takových, jaké jsou obsaženy
v Tabulce 2, má významné důsledky
pro vzájemné vztahy mezi multivariatními metodami a GIS, které budu
diskutovat v následujících odstavcích. Tyto vztahy ovšem odrážejí
obecnější vztah mezi formálním prostorem a geografickým prostorem. V následujícím
textu budu předpokládat, že vrstvy GIS obsahují polygony v generalizovaném
slova smyslu (tj. polygony, linie a body bez ohledu na to, jak jsou klasifikovány
v určitých systémech GIS).
Každá elementární vrstva GIS odpovídá jednomu deskriptoru.
Jednotlivé polygony ve vrstvě odpovídají jednotlivým objektům, které nabývají
určitých hodnot. Množina vrstev, které zobrazují tentýž region, odpovídá
deskriptivnímu systému.
Pokud je elementární vrstva GIS správně navržena, její role v deskripci
archeologických entit je srovnatelná s rolí vektoru v archeologické
analýze:
·
Kterákoliv z vrstev GIS sestává z (generalizovaných)
polygonů. Hodnoty takových polygonů, shromážděné v jedné vrstvě,
mohou být buď reálná čísla (například plocha dna hrobu), nebo podmnožina
reálných čísel takových jako jsou přirozená čísla plus 0 (která například
měří počet nádob uložených v hrobě), nebo jednoduše 1 či 0
(dichotomizovaná data jako v Tabulce 2). Všechny tyto příklady by měly
za důsledek množinu vrstev, které jsou prostorově určenými paralelami
vektorů tradiční vektorové algebry. Množiny vrstev GIS jsou ve skutečnosti
modely obecnějšího pohledu na vektory.
·
Vrstva se také může sestávat z polygonů, které
nabývají hodnoty z množiny vzájemně se vylučujících hodnot, například
označujících půdní typy. Množina takových vrstev, vzájemně se vylučujících
a odpovídajících téže polygonové proměnné, odpovídá generalizovaným
vektorům jejichž elementy jsou jednotlivé stavy nominální
proměnné.
Deskriptivní systém založený na GIS se bude typicky
skládat:
1.
z množiny polygonů fixovaných (určených) v prostoru
(prostřednictvím souřadnic)
2.
z množiny hodnot polygonových proměnných a
3.
z množiny zobrazení mezi polygony a hodnotami, tj.
z individuálních elementárních vrstev GIS.
To je schéma podobné tomu, v němž archeologické
objekty jsou zobrazovány do archeologických deskriptorů a generují tak
matice, v nichž mohou být hledány struktury metodami vektorové syntézy
(tj. metodami z rodiny "faktorové analýzy"). Vzniká zřejmá
otázka, zda na základě vrstev GIS popisujících archeologické polygony
prostřednictvím polygonových proměnných mohou být formálními metodami
generovány archeologické nebo i jiné druhy struktur.
Řešení na základě jednoduchých
korelací
Toto řešení sestává ze dvou kroků:
·
V kroku 1 jsou
vypočítány jednoduché korelace založené na interpretaci polygonů jako
objektů obvyklého deskriptivního systému, a řešení se hledá stejně jako
v jiných případech "analyzovaných" prostřednictvím metod z
rodiny faktorové analýzy. Princip těchto metod spočívá ve vyhledání
ortogonální vektorové báze korelační matice a ve výběru některých
vlastních vektorů jako řešení. To vede ke generování archeologických
struktur objektivně obsažených v korelační matici a proto možná i v
pramenech. Tento krok je identický s vektorovou syntézou provedenou na základě
formálního archeologického prostoru.
·
V kroku 2 jsou
faktorová skóre, přiřaditelná k
jednotlivým polygonům, promítnuta do množiny vrstev GIS. Počet takových
vrstev odpovídá počtu extrahovaných faktorů, a faktorová skóre strukturují
archeologický prostor v termínech archeologických struktur nalezených v
kroku 1. Krok 2 promítá formální archeologické řešení do geografického
prostoru.
Neexistují ovšem jednoduché metody ke generování
prostorových struktur na základě GIS, jak je to popsáno výše. Jedna z
metod, které jsem úspěšně použil v případě rastrových vrstev IDRISI,
je následující. Za prvé jsem objekty (generalizované polygony) znázornil
jako body. Za druhé jsem těmto bodům přiřadil hodnoty faktorových skóre.
Při extrakci n faktorů se touto
metodou dostane n vrstev. Za třetí
jsem na základě faktorových skóre přiřazených generalizovaným polygonům
pomocí modulu INTERPOL interpoloval digitální elevační model (DEM). V případech,
kdy polygony v určité oblasti vrstvy DEM tvoří souvislé plochy s podobnými
hodnotami, existuje možná významný stupeň shlukování, který naznačuje
prostorovou strukturu (srov. obr. 1-8).
Krok 1 této procedury pracuje plně s relačním geografickým prostorem
a, v důsledku toho, poloha jednotlivých polygonů uvnitř vrstvy GIS se nebere
v úvahu. Z jedné strany to činí řešení dosti jednoduchým a v některých
případech impresivním, zejména když struktury vypočtené jednoduchou
vektorovou syntézou v kroku 1 vytvoří v kroku 2 výrazné prostorové
struktury, neboť tyto dva kroky jsou zřejmě logicky nezávislé. Na druhé
straně informace obsažená v prostorovém uspořádání jednotlivých polygonů
zůstává pro extrakci archeologických struktur v kroku 1 nevyužita.
Řešení založené na vážených
vzdálenostech mezi polygony
Informace obsažená ve faktu, že jednotlivé polygony
jsou zpravidla uspořádány ve dvou dimenzích, může být může být vyjádřena
několika způsoby. Jeden z nich spočívá v tom, že při výpočtu korelací
nebo vzdáleností mezi polygony
vezmeme do úvahy vzdálenost mezi jednotlivými páry polygonů. Zatímco dříve
popsané řešení je založeno na korelacích mezi proměnnými, toto řešení
je založeno na korelacích (nebo vzdálenostech) mezi polygony. Protože počet
polygonů je často mnohem větší než počet proměnných, vede to k rozsáhlým
výpočtům a vysokým nárokům na hardware i software počítačů.
Některé metody GIS (například software IDRISI - cf.
Eastman 1995) obsahují přímé řešení tím, že provádějí určitou
"faktorovou analýzu" (v tomto případě analýzu hlavních
komponent) přímo na vrstvách GIS. Přísně vzato to vyžaduje, aby vrstvy
neobsahovaly žádné pozadí. Jsou zde také další přísná omezení, avšak
lze takto obdržet pohotové přímé řešení.
Přímou metodu jsem použil v případě projektu Loděnice, který popíši
později v tomto článku (ale pak jsem dal přednost řešení na základě
vlastního softwaru), zatímco M.Kuna, s použitím logiky vysvětlené v tomto
článku, experimentoval s jinými aplikacemi (nepublikováno).
Jak už jsem vysvětlil, metody vektorové syntézy z
rodiny faktorové analýzy objektivně popisují struktury obsažené v korelační
matici (neboť to zabezpečuje matematický algoritmus), ale tyto struktury
nemusí být nutně shodné s těmi, které charakterizovaly minulé lidské
chování. Zřejmým důvodem pro možnost takové divergence je skutečnost, že
korelační matice (nebo jakákoliv jiná matice obsahující jiné číselné
hodnoty) neobráží nutně a významně skutečné korelace (nebo jiné
statistiky), a to vzhledem k náhodnému
kolísání v pozorovaných hodnotách, které tvoří východisko jakýchkoliv
výpočtů. Toto je asi důvod, proč byla vynalezena statistika.
Jako důsledek těchto obtíží byl jedním z hlavních problémů
multivariatních metod vždy problém statistického testování jejich výsledků.
Statistikové pro tyto účely vyvinuli určité metody, ale většina z nich závisí
na striktních požadavcích statistického rozdělení proměnných v několika
dimenzích, něčeho, co je velmi obtížně kontrolovatelné. Z tohoto důvodu
navrhuji metodu validace výsledků místo jejich statistického testování.
Validační procedura pracuje s pojmem externí evidence (Pavlů 1977,
Neustupný 1981), tj. takové empirické evidence, která nebyla zahrnuta do původního
deskriptivního systému a je proto na něm nezávislá. Tak například, jestliže
jsou ze šňůrových pohřebišť odvozeny faktory na základě artefaktů
v hrobech, pohlaví a věk koster určené fyzickými antropology představují
externí evidenci ve vztahu k artefaktům. Logický základ validace výsledků
multivariatních metod prostřednictvím externí evidence spočívá v tom, že
je velmi nepravděpodobné, že faktory vektorové syntézy by vznikly náhodně,
jestliže se mění současně s
pohlavním a věkovou strukturou hrobů, neboť tento druh informace je nezávislý
na informaci obsažené v kombinaci artefaktů v hrobech (srov. Tabulku
2). Chtěl
bych zdůraznit, že validace, tak jak je chápána v tomto článku,
je metodologickým krokem ekvivalentním statistickému testování,
nikoliv interpretaci.
Velká přitažlivost GIS spočívá ve skutečnosti, že odkrývá
prostorové uspořádání archeologických pramenů, které téměř vždy představuje
nezávislou externí evidenci ve vztahu k evidenci formálních vlastností
artefaktů. Úloha prostorových studií jakožto validační protiváhy k formálním
studiím (a opačně) je proto velmi významným příspěvkem k metodologii
validace.
Všeobecně vzato uspořádání archeologických pramenů
může být buď důsledkem strukturovaného chování minulých živých
individuí a společenských skupin (typ B, neboli behaviourální
struktury odkrývané archeology), nebo důsledkem transformací, které následovaly
po zániku archeologických faktů v rámci živé kultury (typ T, neboli transformační
struktury). Tento druhý důvod pro uspořádání pramenů do formálních
struktur může mít mnoho zvláštních příčin, jako je selektivní
destrukce nebo narušení určitých částí pramenů dřívější lidskou činností
nebo přírodními procesy, nebo rozdílnými archeologickými metodami užitými
v průběhu fyzické anylýzy pramenů v terénu. Připojil bych třetí
důvod pro uspořádání pramenů: může jím být volba deskriptivního
systému archeologem; můžeme dostat "falešné" formální struktury
(struktury typu D), jestliže do svého deskriptivního systému zahrneme špatně
definované logické závislosti mezi deskriptory (Neustupný a Vencl
1995).
Zatímco struktury typu D bychom v archeologických projektech neměli připustit,
uspořádání, které vyplývá z transformací pramenů (struktury typu T),
nepředstavuje něco, čemu bychom se mohli jednoduše vyhnout nebo to lehce
odstranit, neboť transformace obsahují důležitou, i když "negativní"
informaci. Je ovšem velmi zapotřebí identifikovat struktury typu T, které
"pouze" odrážejí transformace, a jasně je odlišit od těch
struktur, které jsou důsledkem někdejšího života (struktury typu B).
Snažím se na tyto problémy
upozornit hlavně proto, že srovnání formálních a prostorových struktur může
napomoci k odhalení alespoň některých struktur typu T, ačkoliv není důvodu
předpokládat, že formální a prostorové struktury typu T spolu nekorelují.
Následující příklady se navzájem liší velikostí
a druhem polygonů, na nichž jsou založeny. První dva případy zůstávají
na úrovni lokality (zkoumají struktury uvnitř lokalit), zatímco třetí příklad
exemplifikuje studium vztahů mezi lokalitami. Jak Hostim, tak i Loděnice jsou
založeny na uzavírajících polygonech; v případě Hostimi vytvářejí
pravidelnou souvislou síť, zatímco projekt Loděnice pracuje s nepravidelnými
a diskontinuálními polygony nestejné velikosti. V případě Vikletic jsou
polygony vymezující (hroby). Základní metodologie je ovšem ve všech třech
případech stejná
1.
Hostim:
paleolitická lokalita v Čechách
Lokalitu Hostim prozkoumal Slavomil Vencl v 60.létech.
Terénní metoda se snažila o téměř úplné vyčerpání plochy velmi omezeného
rozsahu, kterou hustě pokrývaly zbytky z pozdního paleolitu. Výzkum 267 čtverců
o rozměru 1m2 ohalil celý rozsah lokality (Vencl
1995). Čtvercové
díly jsem interpretoval jako uzavírající archeologické polygony. Každý z
polygonů charakterizoval soubor hodnot, které měřily četnost hlavních
kategorií nálezů jako jsou škrabadla, zvířecí zuby, nástroje obecně
atd. Vencl popsal 23 kategorií takových polygonových proměnných. Lokalita
obsahovala plochu považovanou za okrouhlé obydlí, možná zbytek stanové
struktury.
Mým prvním zájmem při počítačovém
přístupu k lokalitě (srov. Neustupný a Vencl 1995) bylo studium
empiricky pozorovaného prostorového rozložení jednotlivých kategorií
nálezů. Každý ze čtverců jsem representoval jeho středem, a přiřazením
hodnoty pozorované polygonové proměnné každému středovému bodu
(generalizovanému polygonu) jsem vytvořil 23 rastrových vrstev, které pak
bylo možno studovat pomocí softwaru IDRISI. Jako další krok jsem pro každou
z vrstev vytvořil digitální výškový model (DEM) tím, že jsem pozorované
četnosti proměnných použil jako výšky. Některé z proměnných vytvářely
shluky v určitých částech lokality, zatímco jiné proměnné vytvářely
shluky odlišně.
Neformalizované prohlížení
vrstev ukázalo celou řadu prostorových struktur (vzorců). Jeden z nich
(vzorec 1, obr.1) pokrýval víceméně pravoúhlou plochu se dvěma podlochami
vykazujícími husté shlukování nálezů: jednu v okolí "obydlí"
(v horní části sondy), druhou v dolní části sondy. Takový byl vzorec většiny
štípaných nástrojů. Vzorec 2, vytvořený například břidlicovými nástroji,
makrolity apod., se od vzorce 1 lišil svou diagonální orientací (obr.2).
Vzorec 3, typický pro misky, rytiny a kosti, vytvářely kategorie, které se
zdály shlukovat v pravé části sondy, kde chyběly koncentrace typů vzorce 1
(obr.3). Několik kategorií (jádra,
přepálená industrie, rydlové odštěpky) byly nápadně podrepresentovány v
odpadovém areálu v bezprostředním východním okolí obydlí, kde většina
ostatních kategorií se vyskytovala velmi hustě.
Některé ze zmíněných deskriptorů nebylo možno zahrnout do
deskriptivního systému použitému pro multivariatní analýzu, a to většinou
pro jejich vzájemné logické vazby (tak například rydla tvoří podmnožinu
nástrojů a nástroje podmnožinu štípané industrie).
Proto jsem původní množinu deskriptorů redukoval na 17 nezávislých
kategorií a ty pak studoval metodami vektorové syntézy. Dostal jsem 4 rotované
faktory hlavních komponent, z nichž jeden je reprodukován na Tabulce
3.
Pro každý čtvercový díl a každý faktor jsem pak vypočítal
faktorové skóre; když jsem tato skóre přiřadil středům čtverců, bylo možno pro každý z faktorů vypočítat DEM (digitální
výškový model) (obr.4). Faktorová skóre vykazovala vysoký stupeň
prostorového shlukování, a bylo možné každému ze získaných prostorových
shluků přiřadit příslušné faktorové koeficienty (zátěže - Tabulka
3).
Celkem je možno říci, že multivariatní řešení by nebylo možno
vysvětlit, kdyby neexistoval prostorový protějšek k formálním strukturám.
Paleolitické období není evidentně dosud známo v dostatečné míře, aby
vysvětlilo menší rozdíly ve formálním složení dvou podobným souborů
jaké jsou například representovány faktory 1/4 a 4/4. Ani mnohem výraznější
faktor 3/4 (misky, kosti, makrolity, dlátka, srov. obr.4) nedává sám o sobě
velký smysl. V současné době nelze vysvětlit celé strukturování pramenů
tak jak je naznačují použité metody. Pokud
ovšem vezmeme do úvahy prostorové rozložení nálezů, je možno se o dílčí
vysvětlení pokusit.
Oblast obydlí ve svrchní části sondy (objekt A) vytvářela jasný
kontrast k oválné koncentraci nálezů ve spodní části sondy (objekt B).
Objekt A lze vysvětlit jako obydlí, které bylo v činnosti zejména ve studených
obdobích roku. Obydlí obsahovalo specifický soubor (jádra, čepele s hřbetem,
břidlici, kusy industrie se stopami upotřebení, rydla atd.), a napravo od
obydlí se zdá být odpadová hromada, která možná obsahuje některé
kategorie odpadu z podlahy obydlí. Objekt B, který se rozkládal před možným
vchodem do obydlí, se zdá být areál pro teplé období roku (ale s četnými
doklady ohně). Tento areál měl rovněž
svoji odpadovou "hromadu" sahající vpravo za východní
okraj; tento odpad však většinou obsahoval kosti, neboť štípaná industrie
byla zřejmě ponechávána na místě jako primární odpad. Soubory artefaktů
z objektů A a B se liší svým kvantitativním složením.
Studium prostoru ukázalo v případě Hostimi, že osídlená plocha
pravěkých lidí byla v pozdním paleolitu strukturována. Tam, kde došlo k
pokusům rozlišit uvnitř pravěkých lokalit (neolitických a pozdějších) místa,
která sloužila různým účelům, hledání formálních rozdílů mezi funkčně
odlišnými objekty skončilo bezvýsledně (Rulf 1993, Rulf a Salač
1995). Důvodem
úspěchu v případě studia paleolitických lokalit mohou být dva faktory:
(1) mnoho odpadu byl primární odpad
(Schiffer 1976) zanechaný víceméně na tom místě, kde byly původní
artefakty nebo ekofakty odloženy;
(2)doba osídlení byla krátká, možná maximálně několik
sezón, takže funkčně odlišné objekty a jejich zbytky se nepřekrývaly do
té míry, jak to bylo zřejmě běžné v pozdějších obdobích.
Již dříve v tomto článku jsem naznačil, že některé koncentrace
artefakrů v Hostimi mohly odrážet společensky uznané odpadové areály, avšak
takové areály asi ještě v paleolitu nebyly velmi běžné. V pozdějších
obdobích, možná počínaje neolitem, ale určitě v eneolitu a době bronzové,
formalizované (sekundární) odpadové areály se zřejmě ve střední Evropě
velmi rozšířily, což setřelo původní strukturu rozložení artefaktů a
ekofaktů, jaká by se ukázala na základě primárního odpadu.
Současně s tím se lokality staly scénou dlouhodobých posuvů a tudíž
i dlouhodobé a prostorově se posouvající akumulace odpadu v nejrůznějších
částech lokality. To je další důvod nečitelnosti struktury primárního
odpadu i v případě, že v pravěkém životě nějaká existovala. Jak se
lokalita posouvala z jednoho místa na jiné, obvykle prostorově blízké, archeologické
nálezy z různých částí téže lokality začaly spíše svědčit o ubíhajícím
čase než o účelu daného místa. V důsledku toho i nestratifikované
lokality pozdějšího pravěku střední Evropy ukazují na chronologickou
variabilitu, která může úplně zastřít variabilitu vyplývající z původního
účelu artefaktů.
2.
Vikletice:
šňůrové pohřebiště
Vikletice je pohřebiště kultury se š|ňůrovou
keramikou v severozápadních Čechách, prozkoumané hlavně D.Kouteckým mezi
roky 1962 a 1965 (Koutecký a Buchvaldek 1970). Obbdobí 300-400 let vývoje
kultury se šňůrovou keramikou zde pokrývá více než 150 hrobů rozložených
do 9 místních skupin (ke skupinám srov. Neustupný 1983). Na základě předpokladu,
že hlavními rozměry variability jsou
čas, pohlaví a věk, jsem k popisu jednotlivých hrobů vybral 31 proměnných.
Detailní zpráva o vikletickém projektu bude předložena zvlášť.
Protože poloha téměř všech hrobů mohla být určena pomocí souřadnic,
hroby byly považovány za polygony a zmíněných 31 proměnných za polygonové
proměnné. Zatímco Hostim byl případ studovaný prostřednictvím uzavírajících
polygonů, které hustě pokrývaly lokalitu, vikletické hroby jsou jasně
vymezující polygony rozložené dosti řídce po
ploše pohřebiště. Z hlediska formální variability se hroby staly
objekty a proměnné deskriptory deskriptivního systému. Použil jsem tři
druhy evidence externí k deskriptivnímu systému: pohlaví zemřelých, jejich
věk v době úmrtí a prostorové
shlukování formální variability.
Již některé pozorované proměnné, které nebyly zařazeny mezi zmíněných
31 deskriptorů, vykazovaly zřejmé prostorové shlukování. To se vyjevilo přiřazením
hodnot, charakterizujících jednotlivé hroby, bodům representujícím hroby a
následným výpočtem digitálního výškového modelu. Výsledkem bylo jasné
prostorové strukturování, například v případě celkového počtu nástrojů
a/nebo zbraní (obr.5) a délky hrobové jámy
(obr.6).
Původní počet proměnných byl posléze redukován na 28, a to zejména
pro malé četnosti některých z nich (Tabulka 4). Pro vektorovou syntézu jsem
použil téměř 300 hrobů kultury se šňůrovou keramikou ze sevrozápaních
Čech, nejenom hroby z Vikletic. Přidané hroby "obohatily" vikletický
soubor a odstranily část náhodné variability; tím usnadnily interpretaci
faktorů. Pouze vikletické hroby byly ovšem použity pro studium prostorové
struktury faktorových skóre.
Nový soubor hrobů ze severozápadních Čech byl podroben vektorové
syntéze metodou hlavních komponent následovanou rotací Varimax. Některé z
extrahovaných 9 faktorů bylo možno snadno interpretovat už na základě
jejich vysokých faktorových koeficientů. Tak například faktor 3/9
charakterizovaly následující deskriptory: ploché sekery, poháry s úškem,
těžké sekery, palice, sekeromlaty, džbánky, štípané nástroje a amfory.
To je jasně výbava mužských hrobů mladší nebo pozdní fáze české
šňůrové keramiky. Tato skutečnost se odrazila v tom, že hroby s vysokým
skóre ve vztahu k tomuto faktoru korespondovaly s nezávislým (externím) určením
pohlaví a věku kuster, nalezených v takových hrobech: byly statisticky významně
spojeny s kostrami dospělých mužů. Současně s tím v okamžiku, kdy
hodnoty faktorových skóre příslušné k faktoru 3/9 byly přiřazeny k
jednotlivým hrobům a byl vypočítán DEM, bylo nalezeno výrazné prostorové
shlukování ve skupině Vb a nižší koncentrace v některých jiných skupinách
(obr.7).
Většina ostatních faktorů tohoto řešení mohla být validována
jako charakteristická pro věk a pohlaví zemřelých buď statistickým testem
nebo nebo na základě prostorového shlukování v některé z místních
skupin vikletického pohřebiště. To je dobrý příklad toho, jak se formální
struktury současně stávají prostorovými strukturami, ale zřejmě to tak
nemusí být vždy.
Formální struktury a jejich prostorové protějšky, jak byly získány
tímto projektem, jsou tak bohaté, že zatím nemohly být všechny vysvětleny.
Přesto, že již dříve bylo známo, že velká část prostorové variability
odpovídá časovému faktoru (Neustupný 1983, Table 20), zdá se, že roli zde
hrály také některé opozice nechronologické povahy. Tak například hroby
patřící faktoru 3/9 (obr.7) a 6/9
(obr.8) jsou alespoň částečně současné,
avšak první jsou statisticky spojeny s dospělými muži (s bohatou výzbrojí),
zatímco druhé charakterizují dospělé ženy. Jejich prostorové rozložení
se ovšem liší: zatímco "mužský" faktor je rozšířen hlavně ve
skupině Vb, jeho ženský protějšek je rozptýlen do několika silných shluků
uvnitř různých lokálních skupin pohřebiště. To může ovšem naznačovat,
že všechny hrobové skupiny ve Vikleticích se netěšily stejnému sociálnímu
postavení, což zase možná naznačuje složitější strukturu rodiny, než
jaká se obvykle předpokládá.
3.
Loděnice:
produkční region doby železné
To, co zde označuji jako Loděnice, představuje středočeský
region bezprostředně na západ od Prahy; stal se předmětem intenzivního
studia prostřednictvím povrchových sběrů mezi léty 1993 a 1995. Projekt
byl veden Natašou Venclovou, která také byla zodpovědná za terénní
aktivity (Venclová 1994, 1995). Současně s povrchovými sběry Venclová
vytvořila detailní databázi dřívějších nálezů.
Plocha regionu, pojmenovaného podle potoka Loděnice tekoucího jeho středem,
měřila asi 80 čtverečních kilometrů. Celá tato plocha nemohla být ovšem
osbírána se stejnou intenzitou, neboť téměř tři čtvrtiny z ní pokrýval
nesnadno přístupný terén; částečně byl nevhodný pro archeologický výzkum
(lesíky, zahrady, moderní sídliště,průmyslové a zemědělské závody,
cesty, rybníky, zamokřené terény v okolí vodních toků atd.). Zbytek představovala
pole, kde byly vytyčeny sběrové polygony, které se zpravidla kryly s velkými
polmi. Každý takový polygon byl rozdělen do řady čtverců o rozměru asi
jednoho hektaru (na bocích velkých polygonů často menších). Takových čtverců
bylo 1361; většina z nich byla osbírána jednou a mnohem menší počet dvakrát.
Metodologie sběrů byla přejata z Kunova plánu povrchových sběrů v rámci
projektu ALRNB (Kuna 1995). Polygony byly většinou rozloženy náhodně podle
algoritmu, který jsem již dříve vytvořil pro potřeby projektu ALRNB. Nálezy
byly klasifikovány a popsány N.Venclovou, V.Mouchou, J.Bubeníkem a T.Durdíkem,
a detailní výsledná informace byla uložena do databáze, jež se stala základem
této předběžné zprávy.
Region se stal známým hlavně na základě výjimečných památek laténské
kultury starší doby železné. Zahrnují nejen památník typu "Viereckschanze" v Mšeckých Žehrovicích (se známou kamennou
hlavou keltského božstva), ale také stopy výroby sapropelitových náramků,
které byly exportovány daleko za hranice regionu, stejně tak jako stopy výroby
železa. Cílem projektu N.Venclové bylo shromáždit všechna tato data a využít
prostorovou informaci, která vyplynula z projektu povrchových sběrů.
Jednotlivé čtverec jsem identifikoval s uzavírajícími polygony a
jednotlivé kategorie nálezů jsem vzal za polygonové proměnné. N.Venclová
jich rozlišila 31, ale pro potřeby multivariatní analýzy jsem tento počet
redukoval na 15 případně 9. Mým dalším krokem byl výpočet korelační
matice a odvození faktorů hlavních komponent, výpočet faktorových skóre a
jejich projekce do čtverců.
Úloha
1 se zakládá na 15 polygonových proměnných (Tabulka 5). Podařilo se
mi odvodit 11 smysluplných faktorů. Na tomto místě nebudu výsledky podrobně
vykládat. Jestliže uvažujeme dopad produkce sapropelitových náramků na Loděnický
region, může být důležitá skutečnost, že kusy sapropelitu byly vysoce
diagnostické pro tři z faktorů.
Faktor 7/11 měl vysoké koeficienty (zátěže) ve
vztahu ke třem druhům sapropelitu, u nichž lze mít pochyby o jejich
intencionálním opracování (SAPN, SAPW, SAPV). Ve skutečnosti laténská
keramika a SAPCO, jediný určitý sapropelitový produkt doby železné, jsou
na opačném pólu faktoru (Tabulka 6). Faktorová skóre diagnostická pro
tento faktor se shlukují v severozápadní části studované oblasti, kde se
nacházely přirozené výchozy sapropelitu. To ovšem není jediná oblast rozšíření
vysokých faktorových skóre; lze rozeznat nejméně tři další (obr.9). Možná
je ještě významnější, že tento faktor je slabě reprezentován v některých
laténských shlucích (srov. obr.15), což naznačuje, že některé lokality této
kultury sapropelit nezpracovávaly.
Faktor 11/11 má vysoké zátěž na laténskou keramiku, dva druhy
"opracovaného" sapropelitu (SAPW, SAPCO) a železářskou strusku; následuje
keramika doby římské, ačkoliv ta asi zasahuje do oblasti nevýznamných
faktorových zátěží (Tabulka 7). Je to jasný soubor domácké produkce. Na
severní straně Bakovského potoka je zastoupen nápadně chudě, ale je častý
v některých shlucích včetně těch, kde faktor 7/11 má nevýznamná skóre
(obr.10).
Faktor 1/11 ukazuje vysoká skóre ve vztahu ke všem druhům sapropelitu;
jeho souvislost k fragmenty laténské keramiky je velmi slabý (Tabulka
8).
Vysoká skóre tohoto faktoru se koncentrují v dosti omezeném souboru polygonů
na severozápadním okraji regionu (obr.11).
Získali jsme tak tři různé faktory, které charakterizují nálezy
sapropelitu. Jeden z nich (faktor 7/11) jasně vyjadřuje oblast přirozených výchozů,
což neznamená, že nalezené kusy jsou nedotčeny lidskou rukou; zahrnutí některých
osad do tohoto faktoru indikuje, že nepředstavuje přirozený stav suroviny.
Jiný faktor (faktor 11/11) odráží užití sapropelitu v obytných areálech,
zřejmě tam, kde byly vyráběny náramky. Tytéž areály rovněž sloužily
pro výrobu železa. Třetí strukturu (faktor 1/11) je v současné době obtížné
vysvětlit, ale je dosti jasné, že ji musíme brát vážně.
Zaslouží pozornosti, že laténská keramika se rovněž vyskytuje ve
faktoru 4/11, kde se objevuje společně se struskou a obecně pravěkou
keramikou, ale bez sapropelitu (Tabulka 9, obr.9). To se zdá odrážet jiný
typ výroby doby železné: zpracování železa s vyloučením sapropelitu. V důsledku
toho je třeba zkoumat, zda výroba železa a výroba sapropelitových náramků
nebyly částečně odděleny; důvod takového jevu může být chronologický.
V každém případě faktorová analýza polygonů z loděnického regionu
prokazuje mimo pochybnost, že sapropelit musí být spojován s dobou laténskou,
a to by byl jednoznačný výsledek i za předpokladu, že bychom neznali žádné
sapropelitové artefakty datované v podzemních objektech laténskou keramikou.
Jedním z překvapujících výsledků faktorové analýzy dat z projektu
Loděnice je to, že poloha středověkých a novověkých lokalit se liší. Je
zajímavé poznamenat, že by to bylo velice obtížné zjistit tradičními
prostředky, neboť počet fragmentů keramiky je u novověkých nálezů řádově
vyšší a grafické zobrazení nepodává užitečné informace. Tuto informaci
již naznačila úloha 1 s 11 faktory a plně to podporuje úloha 2.
Úloha 2 je založena na 9
polygonových proměnných, které representovaly výhradně keramické nálezy
z 1361 čtverce. Zvolil jsem 4 faktory. Faktor 1/4 vybírá halštatskou
keramiku, pravěkou keramiku všeobecně a novověké zlomky. Vzhledem k malé
početnosti halštatské keramiky se zdá odrážet hlavně novověkou
komponentu. Faktor 2/4 vybral spojené neolitické a eneolitické nálezy a
spojené nálezy z doby bronzové, zatímco faktor 3/4 charakterizuje keramika
období laténského, římského a pravěká keramika všeobecně. Novověk je
ve slabé opozici tomuto souhrnu z doby železné (Tabulka 9). Konečně faktor
4/4 se skládá ze dvou typů keramiky: časně středověké a vrcholně středověké.
Když tyto faktory vyneseme graficky, bude možno vymezit hlavní obytné
komponenty některých sídelních areálů (obr. 13 až 16). Stále zůstává
mnoho problémů k řešení, například jak jednat s ´izolovanými´ střepy
v poměru k větším shlukům střepů.
Celkový obraz pravěké a pozdější sídelní struktury daný úlohou
2 je velmi podobný tomu, který jsem již dříve získal na základě většího
vzorku z východních Čech (okres Chrudim, nepublikováno). Principielní shoda
mezi těmito úlohami spočívá v tom, že chronologicky
blízké kultury zaujímají podobná místa v krajině. Detailnější
chronologické členění ovšem vede k detailnějšímu seskupování
archeologických kultur. Již zmíněný kontrast mezi středověkem a novověkem
se také zdá být rozšířený. Možným důvodem je to, že středověké
shluky keramiky ještě odrážejí sídelní strukturu, zatímco pozdější
zlomky keramiky se mohly dostat do půdy jako důsledek něčeho jako hnojení,
tj. nikoliv změnami v sídelních obyčejích. Uvedl jsem zde jenom několik málo
dílčích vysvětlení a váhal jsem jít do detailů, neboť studium Loděnického
regionu teprve započalo.
Celkově vzato multivariatní analýza propojená s GIS představuje
velice mocnou formální proceduru ke generování archeologických struktur.
Použil jsem pojmu polygonu, abych vysvětlil principy toho, jak lze realizovat
integraci těchto dvou
procedur. Současně jsem uvedl několik příkladů, které ovšem téma nevyčerpávají.
Existují další slibné metody, z nichž některé jsou již obsaženy v komerčním
softwaru, avšak zatím nebyly využity; mnoho jiných metodologických procedur
nebylo ještě ani vyvinuto.
Není obtížné pochopit důvod, proč spojení multivariatních metod a
studia prostoru pomocí GIS se tak osvědčuje. Pro toho, kdo zná poměrně málo
o matematice, jsou jednotlivé procedury jednoduše technickými "nástroji",
z nichž některé pomáhají a jiné nikoliv. Mohlo by se zdát, že někde je
uložena zásoba matematických nástrojů (nejspíše v nějaké přírodní vědě)
a k tomu, abychom ušetřili čas, stačí vybrat ten správný nástroj. Moje téze
spočívá v tvrzení, že toto není správný přístup k matematice v
archeologii.
Matematika je nejabstraktnější teorie struktur reálného světa, a to je důvod, proč archeologie jí nemůže uniknout. Úspěch
znamená výběr vhodných matematických metod, tj. metod vhodných z logického
hlediska, nikoliv jednoduše takových, že je snadné je pochopit nebo takových,
na něž jsme náhodou narazili. Jak jsem ukázal jinde (Neustupný
1993),
multivariatní metody z rodiny faktorové analýzy jsou izomorfní se současnými
potřebami archeologie, a to je důvod, proč dobře fungují. Také databázím
a GIS se nyní dostalo jasných teoretických základů, i když jejich počáteční
stadia byla často dosti pragmatická.
Velmi bych chtěl zdůraznit, že velká část informace, která doposud
nebyla v archeologických pramenech rozpoznána, se týká symbolického smyslu.
Je proto obtížné pochopit, proč mnoho kolegů, kteří deklarují svou příslušnost
k tzv. postprocesuálnímu hnutí, úplně odložili matematické metody
generace archeologických struktur. Dobrá teorie je ovšem sotva dosažitelná
bez dobré a efektivní metodologie.
Poděkování.
Děkuji Martinovi Kunovi za přečtení první verze tohoto článku. Clare
Gowan Turek laskavě upravila moji angličtinu. Práce byla podpořena granty č.
404/95/0523 a 404/93/1037 Grantové agentury České republiky.
REFERENCES
Buchvaldek,
M. and D.Koutecký 1970: Vikletice, ein schnurkeramisches Gräberfeld.
Praha.
Eastman,
J.R. 1995: Idrisi for Windows. User's Guide.
Kuna,
M. 1994: Archeologický průzkum povrchovými sběry (Zprávy české
archeologické společnosti - Supplementa 23). Praha.
Neustupný,
E. and S.Vencl 1995: Formal methods at Hostim. In: S.Vencl, Hostim.
Památky archeologické - Supplementum 4 (Praehistorica Archaeologica Bohemica
1995), 83-91.
Neustupný,E.
1973: Jednoduchá metoda archeologické analýzy - A simple
method of archaeological analysis. Památky archeologické 64, 169-234.
Neustupný,E.
1981: K matematické analýze pravěkých pohřebišť - Zur
mathematischen Analyse prähistorischer Gräberfelder. In: Současné úkoly československé
archeologie (Valtice 1978), 190-193. Praha.
Neustupný,E.
1983: The demography of prehistoric cemeteries - Demografie
pravěkých pohřebišť. Památky archeologické 74, 7-34.
Neustupný,E.
1993: Archaeological Method. Cambridge: CUP.
Neustupný,
E. 1995: Beyond GIS. In: G.Lock and Z.Stančič, Archaeology and
Geographical Information Systems: A European Perspective, 133-139. London:
Taylor & Francis.
Pavlů,
I. 1977: K medodice analýzy sídlišť s lineární keramikou -
To the methods of Linear Pottery settlement analysis. Památky archeologické
73, 5-55.
Rulf,
J. 1993: The structure of Neolithic pottery finds in Bohemia:
the Bylany example. Památky archeologické 84, 9-20.
Rulf,
J. and V.Salač 1955: Zpráva o laténské keramice v severozápadních
Čechách - Bericht über die die latenezeitliche Keramik NW-Böhmens.
Archeologické rozhledy XLVII, 374-417.
Vencl,
S. 1995: Hostim. Památky archeologické - Supplementum 4 (Praehistorica
Archaeologica Bohemica 1995).
Venclová,
N. 1994: The field survey of a prehistoric industrial region.
Památky archeologické - Supplementa I, 239-247.
Venclová,
N. 1995: Specializovaná výroba: teorie a modely - Specialised
production: theories and models. Archeologické rozhledy XLVII, 541-564.
Fig. 6. Vikletice, a Corded Ware cemetery. Digital
elevation model based on the lengths of graves.
Table 3. Hostim, a late palaeolithic site. Principal
component factor 3/4, factor loadings rotated by the Varimax algorithm.
Table 6. Loděnice region. Principal component factor
7/11, factor loadings rotated by means of the Varimax algorithm.
Table 7. Loděnice region. Principal component factor
11/11, factor loadings rotated by means of the Varimax algorithm.
Table 8. Loděnice region. Principal component factor
1/11, factor loadings rotated by means of the Varimax algorithm.
Table 9. Loděnice region. Principal component factor
4/11, factor loadings rotated by means of the Varimax algorithm.
Table 10. Loděnice region. Principal component factors
1/4 to 4/4, factor loadings rotated by means of the Varimax algorithm.
objekty/body |
vlastnosti/dimenze |
hodnoty/souřadnice |
chata |
keramické
druhy |
počty
střepů |
chata |
keramické
druhy |
barevné
odstíny |
sekeromlat |
fyzikální
rozměry |
délka |
pohár |
výzdoba |
typy
výzdoby |
Tabulka 1. Příklady jednoduchých formálních prostorů.
polygon//objekt |
polygonová proměnná//deskriptor |
|||
|
pohár |
amfora |
mísa |
hrnec |
hrob 37 |
1 |
1 |
1 |
0 |
hrob 38 |
1 |
1 |
0 |
0 |
hrob 48 |
0 |
1 |
1 |
1 |
Tabulka 2. Příklad jednoduchého deskriptivního systému.
1. misky | 16. | .858 | 88888888888888888888888888888888888 |
2. kosti | 13. | .467 | 888888888888888888 |
3. makrolity | 14. | .431 | 88888888888888888 |
4. dlátka | 11. | .407 | 8888888888888888 |
5. barviva | 15. | .165 | 888888 |
6. čepele | 2. | .159 | 888888 |
7. vrtáky | 8. | .152 | 888888 |
8. ozubené čepele | 4. | .128 | 88888 |
9. odpad | 5. | .124 | 8888 |
10. retušované čepele | 3. | .122 | 8888 |
11. rydlové odštěpky | 10. | .122 | 8888 |
12. rytiny | 17. | .115 | 8888 |
13. rydla | 9. | .086 | 888 |
14. čepelky otupeného boku | 12. | .023 | 8 |
15. úštěpky | 6. | 0.14 | 8 |
16. jádra | 1. | .011 | 8 |
17. škrabadla | 7. | -.079 | 888 |
Tabulka 3 - Hostim - Faktor hlavních komponent 3/4, faktorové koeficienty rotované metodou Varimax.
kód |
třída |
n |
|
AMP |
amfora |
236 |
|
ANI |
zvířecí kosti |
20 |
|
BAX |
sekeromlat |
40 |
|
BEA |
pohár (nespecifikovaný) |
22 |
|
BON |
kostěný artefakt |
25 |
|
BOW |
mísa |
15 |
|
CBE |
válcovitý pohárek |
5 |
|
COP |
měděná ozdoba |
20 |
|
DHC |
dvojuchý pohárek |
7 |
|
FAX |
plochá sekera |
50 |
|
FBO |
mísa na nožkách |
8 |
|
FPC |
květináčovitý pohárek |
9 |
|
HAX |
těžká sekera |
14 |
|
HBE |
pohár s uchem |
33 |
|
JUG |
džbánek |
49 |
|
LAM |
amforka |
30 |
|
LBE |
pohár s úškem |
18 |
|
LBO |
mistička |
11 |
|
MAC |
palice |
27 |
|
NIC |
bez výbavy |
26 |
|
OCH |
kousky okru |
5 |
|
OHC |
jednouchý pohárek |
44 |
|
POL |
brousek |
26 |
|
POT |
(vejčitý) hrnec |
62 |
|
SBE |
jednoduchý pohár |
89 |
|
SHB |
lasturový korálek |
6 |
|
SHE |
střep |
15 |
|
SHL |
kotouč z lastury |
5 |
|
SIL |
pazourek |
185 |
|
TEE |
zvířecí zuby (provrtané) |
13 |
|
UHC |
bezuchý pohárek |
14 |
|
Tabulka 4. Vikletice, šňůrové pohřebiště. Seznam
proměnných použitých pro analýzu hlavních komponent.
kategorie |
četnost |
Neolitická a eneolitická keramika |
5 |
keramika boby bronzové |
226 |
keramika doby halštatské |
10 |
laténská keramika |
183 |
keramika doby římské |
72 |
pravěká keramika |
515 |
časně středověká keramika |
12 |
vrcholně středověká keramika |
759 |
novověká keramika |
8092 |
pazourek |
23 |
struska |
3358 |
sapropelit, kotoučky (SAPCO) |
318 |
sapropelit, opracovaný (SAPW) |
1152 |
sapropelit, viděný (SAPV) |
8892 |
sapropelit, neopracovaný (SAPN) |
1438 |
Tabulka 5. Region Loděnice. Seznam proměnných použitých pro analýzu hlavních komponent.
1. latén | 6. | .052 | 88 |
2. halštat | 4. | .031 | 8 |
3. sapropelit, jádra | 7. | .028 | 8 |
4. doba bronzová | 3. | .014 | 8 |
5. štípaná industrie | 1. | .007 | 8 |
6. neolit + eneolit | 2. | .001 | 8 |
7. doba římská + stěhování národů | 12. | -.002 | 8 |
8. vrcholný středověk | 14. | -.009 | 8 |
9. ranný středověk | 13. | -.018 | 8 |
10. struska | 11. | -.033 | 8 |
11. zemědělský pravěk | 5. | -.040 | 8 |
12. novověk | 15. | -.059 | 88 |
13. sapropelit, registrován | 9. | -.193 | 8888888 |
14. sapropelit, opracovaný | 8. | -.479 | 8888888888888888888 |
15. sapropelit, neopracovaný | 10. | -.956 | 888888888888888888888888888888888888 |
Tabulka 6 - Loděnice - Faktor hlavních komponent 7/11, faktorové koeficienty rotované metodou Varimax.
1. sapropelit, registrován | 9. | .050 | 8 |
2. neolit + eneolit | 2. | .022 | 8 |
3. novověk | 15. | .010 | 8 |
4. halštat | 4. | .006 | |
5. ranný středověk | 13. | .002 | |
6. doba bronzová | 3. | -.010 | |
7. vrcholný středověk | 14. | -.014 | |
8. štípaná industrie | 1. | -0.16 | |
9. sapropelit, neopracovaný | 10. | -.044 | |
10. zemědělský pravěk | 5. | -.068 | 88 |
11. doba římská + stěhování národů | 12. | -.078 | 888 |
12. struska | 11. | -.149 | 88888 |
13. sapropelit, jádra | 7. | -.429 | 88888888888888888 |
14. sapropelit, opracovaný | 8. | -.656 | 88888888888888888888888888 |
15. latén | 6. | -.876 | 88888888888888888888888888888888888 |
Tabulka 7 - Loděnice - Faktor hlavních komponent 11/11, faktorové koeficienty rotované metodou Varimax.
1. sapropelit, registrován | 9. | .897 | 88888888888888888888888888888888888 |
2. sapropelit, jádra | 7. | .804 | 88888888888888888888888888888888 |
3. sapropelit, opracovaný | 8. | .300 | 88888888888 |
4. sapropelit, neopracovaný | 10. | .110 | 8888 |
5. latén | 6. | .059 | 88 |
6. štípaná industrie | 1. | .056 | 88 |
7. struska | 11. | .016 | 8 |
8. zemědělský pravěk | 5. | .011 | 8 |
9. neolit + eneolit | 2. | .003 | 8 |
10. ranný středověk | 13. | -.001 | 8 |
11. halštat | 4. | -.003 | 8 |
12. doba římská + stěhování národů | 12. | -.004 | 8 |
13. doba bronzová | 3. | -.011 | 8 |
14. vrcholný středověk | 14. | -.016 | 8 |
15. novověk | 15. | -.027 | 8 |
Tabulka 8 - Loděnice - Faktor hlavních komponent 1/11, faktorové koeficienty rotované metodou Varimax.
1. halštat | 4. | .163 | 888888 |
2. doba bronzová | 3. | .025 | 8 |
3. štípaná industrie | 1. | .012 | 8 |
4. ranný středověk | 13. | .003 | 8 |
5. vrcholný středověk | 14. | -.010 | 8 |
6. sapropelit, registrován | 9. | -.011 | 8 |
7. sapropelit, jádra | 7. | -.013 | 8 |
8. doba římská + stěhování národů | 12. | -.019 | 8 |
9. neolit + eneolit | 2. | -.020 | 8 |
10. sapropelit, neopracovaný | 10. | -.028 | 8 |
11. novověk | 15. | -.033 | 8 |
12. sapropelit, opracovaný | 8. | -.039 | 8 |
13. latén | 6. | -.144 | 88888 |
14. zemědělský pravěk | 5. | -.385 | 888888888888888 |
15. struska | 11. | -.947 | 8888888888888888888888888888888888888 |
Tabulka 9 - Loděnice - Faktor hlavních komponent 4/11, faktorové koeficienty rotované metodou Varimax.
MATICE ROTOVANÝCH FAKTORŮ | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. neolit + eneolit | .026 | .858 | .012 | -.008 |
2. doba bronzová | .004 | .856 | -.019 | .003 |
3. halštat | .768 | -.023 | .018 | .051 |
4. zemědělský pravěk | .763 | .051 | .230 | .001 |
5. latén | .022 | -.021 | .765 | .067 |
6. doba římská + stěhování národů | .023 | .013 | .716 | -.055 |
7. ranný středověk | -.089 | .011 | -.003 | .757 |
8. vrcholný středověk | .124 | -.015 | .011 | .710 |
9. novověk | .667 | .013 | -.133 | -.005 |
Tabulka 10 - Loděnice - Faktory hlavních komponent 1/4 až 4/4, faktorové koeficienty rotované metodou Varimax.